Diamond instruments
Diamond instruments are usually rotary and rotationally symmetrical, sometimes oscillating, dental instruments almost always used in drive units (handpieces, contra-angles, turbines) in all areas of dental medicine and technology for widely varying purposes ranging from preparation and trimming conservative or prosthetic restorations to reducing proximal enamel during orthodontic treatment or surgical applications. Certain diamond instruments are for manual use only such as for roughening sites prepared for posts prior to adhering.
Diamond instruments are manufactured by embedding single or multiple layers of multi-surface natural or industrial diamond particles into a layer of bonder (often galvanically bonded or sintered to the metal blank). The edges of the particles abrade tissue and many types of material (mostly hard tooth structure such as enamel and dentine). Worn edges and particles breaking out of the bonder cause the instruments to become blunt. Sintered diamonds and silicone ("rubber") polishers are not only "coated" on the surface, the entire instrument is impregnated with diamond particles making them self-sharpening (but their original size and shape wear down). Colour-coded rings are used for classifying diamond instruments according to their abrasivity (depending on the particle size) ranging from extra-coarse (approx. 150 µm for reducing structure rapidly) to ultra-fine (approx. 15 µm for final finishing).
Diamond bur
When manufactured carefully (precise dimensioning of the instrument geometry, quality, sharpness/homogeneity of the particles, steel quality) diamond instruments run smoothly, perform efficiently and are long lasting.
The different shapes and sizes of diamond instruments can be designated numerically and uniformly acc. to DIN EN ISO 6360-1 (e.g. shank length/material, grit size, diameter of the working section).
Bud-shaped diamond bur
Different degrees of frictional force are generated depending on the pressure exerted, speed, diameter, grit size and traction of the drive unit. To prevent the undesirable effects of frictional heat in tissue (e.g. coagulation of proteins) or materials (e.g. cracked zirconia or melted acrylic), diamond instruments are often (a "must" when used intraorally) cooled continually with water. This ensures that dust particles can be flushed away simultaneously thus preventing the instrument clogging. Non-coated grooves, axial or spiralling around the instrument, have the same effect.
The integration of tungsten carbide blades, guide lugs, non-coated areas etc. allows certain structures to be protected against reduction or reduced even more.
Most diamond instruments are autoclavable and for multiple usage. Sterile, disposable diamond instruments are increasingly in use for clinical purposes.
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Parallelbohrschablone | parallel drilling template, parallel surgical stent |
Implantat-Suprakonstruktionen Implantat-Suprakonstruktionen Ober- und Unterkiefertotalprothese (Unterseite, mit Kugelkopfmatrizen)
Kugelkopf Eine S. kann rein implantatgetragen sein oder sich sowohl auf Zähnen, als auch auf Implantaten abstützen. Insbesondere bei Brücken spricht man dann von Hybrid- oder Verbund-Zahnersatz. Metallkeramikkronen auf Implantaten Bei zementierten S. ist zwischen provisorischer (temporärer), definitiver (permanenter) und semi-permanenter Zementierung zu unterscheiden. Letztere soll eine sichere Befestigung und gleichzeitig das Abnehmen der S. durch den Zahnarzt im Bedarfsfall ermöglichen. Damit handelt es sich um eine sogenannte bedingt abnehmbare (für den Patienten also festsitzende) S. Dazu gehören auch die verschraubten S. Die beiden Befestigungsarten bieten Vor- und Nachteile: Verschraubungen bedingen Spalträume, die bakteriell besiedelt werden können, zur Vorbeugung dagegen werden spezielle Gele zum Einbringen in den Implantat-Innenraum angeboten, die langfristig wirksam bleiben sollen. Erfolgt eine Fixation von S. mit Schrauben, können bei diesen auch Misserfolge durch Lockerung, Überlastung und Bruch auftreten. Da Implantate keine Eigenbeweglichkeit aufweisen und starr im Kieferknochen verankert sind, wird stets ein spannungsfreier Sitz von S. angestrebt. Er kann bei verschraubten S. auf mindestens zwei Pfeilern mit dem Sheffield-Test (spaltfreier Sitz bei Anziehen einer beliebigen Einzelschraube) überprüft werden. Um spannungsfreie Gerüste herzustellen, werden Verfahren zur intraoralen Verbindung (etwa Verkleben) von Teilen der S. und/oder zur digitalen Fertigung (z.B. Fräsen, Sintern) angewendet. Um unzugängliche Zementüberschüsse, die zu Periimplantitis und Implantatverlust führen können, zu vermeiden, sollte der Restaurationsrand zementierter S. stets im Bereich des Zahnfleischrands enden. Dies lässt sich – vor allem bei Implantatplattformen auf Knochenniveau ("bone level") mit entsprechenden (ggf. individuell angefertigten) Abutments erreichen. Abutments dienen als Verbindung zwischen Implantaten und S. Bei S. auf mehreren Pfeilern ermöglichen abgewinkelte Formen die Parallelisierung hin zu einer gemeinsamen Einschubrichtung. Abutments können entweder die Form eines präparierten Zahnstumpfs nachahmen oder eine Komponente eines Verbindungselements (z.B. Druckknopfsysteme, Kugelköpfe, Stege, Magnete) beinhalten. Die S. umfasst in diesen Fällen die entsprechenden ergänzenden Komponenten. |